In ons werk horen we onze klanten regelmatig vragen om een CRM-systeem om sales- en marketingactiviteiten te ondersteunen. Dat is een prima plan: een goed CRM- systeem helpt absoluut bij het stroomlijnen van deze activiteiten. Het is een prima tool om allerlei gegevens van prospects, suspects, klanten et cetera goed vast te leggen. Met behulp van deze gegevens kunnen diverse sales- en marketingacties worden uitgevoerd. Met een CRM-systeem kun je de verzameling van bedrijven en personen ook heel goed segmenteren.

CRM vs ERP

Het is alleen jammer dat de meeste CRM-systemen zich beperken tot de activiteiten voordat er echt klanten gewonnen zijn. Dit is natuurlijk jammer, want zoals we in onze vorige blogs vertelden herbergt een ERP-systeem een schat aan informatie. Het grootste verschil tussen CRM en ERP is dat CRM alle acties en gegevens omvat voordat er transacties worden gemaakt. Eenmaal bij de transacties worden deze weggeschreven in en ondersteund door her ERP-systeem.

Niet of, maar én!

Juist daarom is het erg handig om deze twee systemen te combineren. Dus niet of, maar én. Je kan de sales- en marketingacties immers ook toepassen op de bestaande klanten. En met de transactiehistorie als extra data kun je dus veel meer.

Informeer eens naar de mogelijkheden!